Twee keer ben ik weggegaan en ook ben ik twee keer weer teruggekomen. Het is namelijk een fantastisch bedrijf om voor te werken. Het is dynamisch, soms ook hectisch, er gebeurt veel, geen dag is hetzelfde. Wat me hier ook aanspreekt is dat er veel geregeld kan worden.
Ik begon in 2005 op de afdeling Key Accounts, de grote klanten. Hoewel ik er met hart en ziel werkte ben ik ergens anders gaan werken. Toch bleef ik maandelijks binnenlopen bij de gezellige vrijdagmiddagborrel en zo raakte ik weer in gesprek met EDCO. Na enkele gesprekken kwam ik toen weer terug, als teamleider. Ons displayconcept is in die tijd ontwikkeld en liep als een trein!
Later heb ik nogmaals een andere baan gekozen, dit uitstapje duurde maar kort want ik kreeg opnieuw het verzoek om terug te komen en de afdeling was inmiddels uitgebreid met zeven mensen. Toen ik terugkwam als Customer Order Manager waren we met z’n tienen. Dat was in 2017. Anno nu zijn we met dertig collega’s. EDCO Groeit enorm hard.
Werk je op de afdeling Customer Order, dan heb je, nu nog, dertig collega’s, opgedeeld in twee teams. Een team behandelt de orders vanuit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk en alles van winkelketen Action en het andere team werkt voor de andere landen, inclusief de Benelux. Loop je de afdeling op, dan hangt er een geconcentreerde sfeer. De voertaal op de afdeling is Nederlands, maar in je werk krijg je ook te maken met de Engelse en/of Duitse taal. Deels omdat het werk erom kan vragen en deels omdat niet alle collega’s Nederlands spreken.
Een deel van de mensen houdt zich bezig met order entry, de collega’s van sales support voeren orders die via verschillende wegen binnenkomen in die vervolgens worden verwerkt voor uiteindelijk levering van de bestellingen. Bij sales support komen ook veel productspecifieke vragen binnen van zowel grote als kleine accounts. Denk aan welke kleuren de artikelen hebben, hoe de verpakking eruit ziet , of we meer foto’s kunnen doorsturen ,enzovoorts. Grote accounts hebben vaak specifieke wensen. Daarom worden de belangen van deze klanten opgevolgd door 1 dedicated persoon binnen de afdeling Key Accounts, van verkoopcontract tot verzending.
Zie ik jou binnenkort als nieuwe collega op de Customer Service afdeling?
Onze klanten hebben veelal variërende klanteisen. Een voorbeeld: een afnemer kan 24.000 glazen bestellen en daarbij aangeven dat deze centraal geleverd kunnen worden. Dat betekent 1 order en 1 pakket. Een andere afnemer kan 24.000 glazen bestellen en daarbij de opdracht geven op alle 200 filialen 120 glazen te bezorgen. Dan heb je 200 breekbare pakketten en evenzoveel pakbonnen. Dat betekent een stuk meer werk voor wat een zelfde bestelling lijkt.
Al met al hebben we weinig routinematige werkzaamheden. Er is best wat projectmatig werk waarbij je een hele dag of zelfs meerdere dagen bezig kunt zijn met een bestelling van een key account.
We hebben best uitgebreide processen en systemen. Daardoor duurt het een paar maanden voor je ingewerkt bent. Verwacht niet van jezelf dat je binnen twee weken zelfstandig aan de slag kunt. Iedereen leert nog elke dag, ook collega’s die hier al lange tijd werken.
Wat we delen op onze afdeling, is dat we echt en onszelf zijn. Misschien is het iets Brabants, dat zou kunnen. Belangrijk is het wel. Er wordt best hard gewerkt en we bouwen op elkaar. Aan het einde van de week drinken we samen een borrel of een colaatje en hebben we ook lol. We weten wat we aan elkaar hebben.